Het leggen van lassporen

De zogenaamde gelaste membranen voor dakafdichting bestaan uit weefsels van glasvezels, polyester of jute gedrenkt in bitumen. Dit "dakbekledingsvilt" voor het lassen wordt in één of meerdere lagen gelegd, afhankelijk van de plaats van gebruik en de te verwachten belasting.

Lassen van het dak

Geschuurde of met talk gecoate gelaste platen vormen meestal de onderste laag. Voor het afdekken is het gebruikelijk om lasplaten te leggen met een leisteengehalte dat zorgt voor weerstand tegen UV-licht. Metalen hulpstoffen zoals koper of aluminium worden gebruikt voor beplante daken of als dampschermen.

Stap-voor-stap instructies

1. Legrichting

De gelaste platen worden van onder naar boven gelegd, vergelijkbaar met ander dakbedekkingsvilt (16,48€) voor schuine daken. Op platte daken moet er bij het leggen van de platen op worden gelet dat er niet op de vers gelaste platen wordt gelopen.

2. laag voor laag: let op het weer

Als er meerdere lagen gelaste platen moeten worden gelegd, moet elke laag eerst afzonderlijk over het hele dakoppervlak worden afgewerkt. Hierbij moet rekening worden gehouden met de benodigde tijd en de weersomstandigheden, zodat een laag die slechts één keer is gecoat niet vochtig of nat wordt.

De gelaste platen kunnen alleen worden gelegd als ze volledig droog zijn en voldoende tijd nodig hebben om af te koelen na het opwarmen. Als er vocht aanwezig is of een onderlaag nog niet is afgekoeld, kunnen de gelaste platen later van elkaar losraken en weer doorlatend worden.

3. het aanbrengen van de lasbare platen

Bij het professioneel leggen van lasmembranen wordt de aangebrachte bitumencoating al vloeibaar gemaakt met een lasapparaat terwijl de afzonderlijke membranen worden uitgerold.

De verschillende gelaste platen bevatten verschillende dragermaterialen met bijzondere eigenschappen. Bij de aankoop is het belangrijk dat de gekozen lasmembranen geschikt zijn voor de betreffende deklaag.

Bij verhitting mag de bitumenlaag slechts oppervlakkig vloeibaar worden gemaakt en moet overmatige verhitting worden vermeden om te voorkomen dat het bitumen verdampt of verbrandt.

TIPS&TRICKS

Tussen de gelaste plaat en een ondergrond of onderconstructie van hout moet een spijkerplaat worden geplaatst om te voorkomen dat het hout ontbrandt.