Hoe vindt u een dakwerker met integriteit?
Het vinden van een kwaliteitsvolle dakwerker ?
De overgrote meerderheid van de dakwerkers is eerlijk en doet goed werk, maar af en toe raken huiseigenaren verslaafd aan "stormjagers", dakwerkers die binnenkomen na een groot weergebeuren om huizen te repareren die door de recente stormen zijn beschadigd. Deze dakwerkers kunnen niet altijd worden vertrouwd om het werk goed te doen en soms zijn ze niet beschikbaar voor reparaties als er iets misgaat na de reparatie.
Wanneer moet je een dak vervangen?
Het hangt af van hoe lang de door u gekochte dakspanen moeten meegaan, of ze een levensduur hebben van 20, 25, 30 of 50 jaar. U kunt meestal beoordelen op basis daarvan, en uw dakspanen twee of drie jaar voor het einde van de levensduur vervangen.
Dat gezegd hebbende, zult u ook uw dak willen laten controleren na elk groot weerbericht. Voor hagel, golfbal of groter betekent dit meestal dat uw dak waarschijnlijk wat schade heeft. En voor de wind, als ze meer dan ongeveer 50 mijl per uur, wilt u het laten controleren - vooral als je een drie-tab dak hebt.
Is een drie-tab het meest populair? Zo niet, wat is dan de populairste soort die u verkoopt?
Het verschilt per regio van het land, maar in Texas zijn we ongeveer 50/50 drie-tab versus architectonisch. Andere gebieden van het land bewegen zich in de richting van architectonische schindels, ook wel dimensionaal genoemd. Het is een veel betere shingle, die 50 jaar meegaat tegenover 25 jaar. Ik adviseer huiseigenaren om architectonische kiezelstenen te krijgen.
Wat maakt dat het zo veel langer meegaat dan de dakbedekking met drie dakpannen?
De drie tabbladen hebben eigenlijk drie tabbladen, elk tabblad meet een voet, dus gordelroosjes zijn meestal ongeveer drie meter lang. Maar de drie lipjes kunnen in de wind vangen. De dimensionale of architectonische dakpannen zijn gemaakt van één massieve plaat. Ze leggen er een tweede laag op een deel ervan om het die houtschudbekleding te geven. Dat wordt uiteindelijk een zwaardere shingle, zodat de wind er niet zo gemakkelijk onder kan komen.
Hoe kunnen huiseigenaren een dakwerker vinden die ze kunnen vertrouwen?
Nou, vooral na een storm, dat is wanneer er soms stormjagers binnenkomen - ze gaan naar buiten en krijgen lokale telefoonnummers en zakelijke contacten. Dus nadat een storm heeft toegeslagen, kun je bijna beter even wachten tot alle gekte voorbij is. De stormjagers vertrekken meestal na ongeveer zes maanden en alles komt goed. Over het algemeen, zolang de stormschade niet te erg is, heb je ongeveer zes maanden tot een jaar voordat je sowieso een probleem hebt.
Dus ik zou altijd gaan met een verwijzing in plaats daarvan. Op die manier ken je iemand die ze gebruikt heeft en er blij mee was. Als je geen verwijzing hebt, doe dan je onderzoek online, en zorg ervoor dat je hun recensies leest. Kijk bij het Better Business Bureau of ze lid zijn en hoe lang ze daar al geregistreerd staan. Zorg ervoor dat ze er al een tijdje zijn, zoals elke aannemer. Zorg er ten slotte voor dat ze een licentie hebben en dat ze een verzekering hebben. Er zijn een heleboel bedrijven die aanbieden om uw verzekering eigen risico te betalen - dat is eigenlijk verzekeringsfraude. Ik vertel de mensen, als de dakwerker bereid is om de verzekering te bedriegen, wat zijn ze dan bereid om met u te doen? Wees gewoon voorzichtig.
Gaat een meerderheid van uw projecten door de verzekering?
Ik zou zeggen ongeveer 50/50. Er zijn sommige bedrijven die alleen maar verzekeringsclaims doen. Dat doen we niet, we doen het allebei.
Hoe zit het met dakreparaties? Ziet u daar ook veel van?
Ja, daar verdienen we niet veel geld aan. We proberen redelijk geprijsd te zijn op onze reparaties, hoewel we vaak gaan kijken en een huiseigenaar eigenlijk een heel nieuw dak nodig heeft. Er zijn wel dakwerkers die geen reparaties doen.
Wat is de meest voorkomende vorm van dakreparatie die je ziet?
Ik zou zeggen het vervangen van een lipje op een drie-tab dak [dat is eraf geblazen] door de wind. Een andere veel voorkomende vorm is het vervangen van de PVC-buizen door uw dak, voor uw loodgieterswerk. Er is daar een laars, en een heleboel daarvan zijn gemaakt van rubber en ze kunnen uitvallen. Dus die vervangen we ook vaak.
Schoorsteenreparatie is ook gebruikelijk. Ze zijn vaak niet goed geflitst, en dan lekken ze als een gek. Als we een schoorsteenlek hebben, moeten we alles opnieuw doen.
Hoeveel denk je dat materialen worden beïnvloed door trends? Zie je sommige daktypes in en uit de mode komen?
Meestal gaat het gewoon om de voorkeur van de huiseigenaar. Het grote ding met metaal (een populair materiaal op dit moment) is dat mensen denken dat het eeuwig zal duren, maar het zal niet. Het kost ongeveer anderhalf keer zoveel, en het gaat ongeveer vijftig jaar mee. Maar de architectonische gordelroos gaat ook zo'n vijftig jaar mee. Dus als je op zoek bent naar waarde, hebben de gordelroosjes meer zin. Maar als je op zoek bent naar het uiterlijk [van metaal], dan wil je dat uiterlijk. Ik zeg tegen de mensen, doe het niet omdat je denkt dat het eeuwig zal duren, want dat zal het niet.
Doe je uiteindelijk veel platte daken? Heb je daar ooit lekken mee gezien?Ik heb er uiteindelijk veel van gerepareerd. Maar met platte daken lekken ze, omdat mensen niet de juiste producten gebruiken. Voor alles wat minder is dan een 3-12 (een gebruikelijke afmeting van de dakhelling), kun je er geen kiezelsteen op leggen zonder iets anders te doen, zoals een ijs- en waterschild. Maar veel mensen gooien er gewoon kiezelstranden op, en die gaan uiteindelijk lekken. Daarom moet je er een product op zetten dat voor het veld is gemaakt.
Wat als een klant een noodreparatie heeft? Wat is het beste voor hen om te doen als er een grote storm is?
Nou, ze moeten een dekzeil halen. En helaas kost dat geld. We rekenen euro300 tot euro450 om naar buiten te gaan en een dekzeil aan te brengen. Maar het mooie is dat als de verzekering het dak dekt, ze het zullen betalen. Hoe sneller je het kunt afdekken en het lekken kunt stoppen, hoe beter het is, want dat voorkomt schade aan het interieur.
Maar als je maar één of twee tabbladen mist, gaat het waarschijnlijk niet lekken. Dit zou meer zijn als de storm het eraf scheurde. Er zijn wat reparaties die mensen zelf kunnen doen, zolang ze maar comfortabel op het dak zitten. Maar wij doen het ook.
Biedt u garanties op uw arbeid als u een dak installeert?
Ja, voor een volledig dak doen we drie jaar, en we hebben ook een aantal via GAF. Ze hebben een aantal verlengde garanties waar ze ons vakmanschap zullen oppakken. Als mensen dat niveau van garantie willen krijgen, rekenen we dat natuurlijk aan, maar ze hebben er een met een garantie van tien jaar, en een waar ze het tot vijfentwintig jaar zullen nemen. En dan op reparaties, bieden we een jaar.
Heeft u ooit een nieuw dak geïnstalleerd en bent u direct daarna voor een lekkage uitgescholden? Wat gebeurt er dan?
Het gebeurt niet veel, maar het is wel gebeurd. We gaan uitzoeken wat er mis is gegaan en repareren het meteen. Als er schade aan het interieur is, dan betalen we de huiseigenaren terug. Meestal gebeurt het omdat het van tevoren gelekt is en niemand het genoemd heeft, dus we wisten niet dat er een probleem was.
Heb je wel eens een dak afgetrokken en besef je dat het eronder gewoon helemaal rot is?
Heel zelden. Als je naar buiten gaat en de schatting doet, kun je het een beetje zien. En we nemen automatisch drie stukken dek op, wat vrij standaard is in de industrie. Dus dat bedekt 100 vierkante meter, wat veel is. Als het verder gaat, rekenen we gewoon 50 euro per voet, en dat vertellen we de mensen, maar het gebeurt niet vaak. Want meestal kun je het vertellen voordat je erin gaat.
Aangezien u eigenaar bent van dit bedrijf, en u een van de weinige vrouwelijke dakwerkers bent, heeft u het gevoel dat klanten anders op u reageren?
Vroeger had ik het gevoel dat klanten me probeerden te interviewen om te zien of ik wist waar ik het over had, zoals het proberen om me curve ballen te gooien. Maar als ik die allemaal beantwoord heb, dan zijn ze meestal erg, erg tevreden.
Mijn zelfvertrouwen is zo gegroeid [vanaf het moment dat ik begon], en ik voel me nu erg zelfverzekerd, dus ik krijg niet zo veel meer. Als ik een plek binnenloop, denken ze dat het raar is dat een vrouw op een dak gaat zitten, maar als ik dat doe, hebben ze er geen probleem meer mee. Ik denk ook dat het klanten soms helpt, vooral als ik met vrouwen praat die beslissingen voor het huis nemen. Eerlijk gezegd zijn het meestal de vrouwen die de beslissing nemen. Ik heb zoveel vrouwen die me vertellen dat als ze een bod doen, de mannelijke verkoper binnenkomt, het bod naar hen toe gooit en zegt: "Oké, alsjeblieft, laat dit aan je man zien."
Maar ik loop met ze mee door het hele proces en beantwoord alle vragen die ze willen. Ik leer ze ook wat ze gaan krijgen en waar ze naar moeten kijken, want die zijn niet allemaal hetzelfde. Vrouwen waarderen die aanpak over het algemeen. Ik heb mannelijke verkopers, maar we proberen de klant op te voeden, wie ze ook zijn.